پوشاک زنانه

مروری بر استایل زنانه در گذر زمان

روند مد در طی سالیان دراز تغییرات چشمگیری به خود دیده است. امروزه مردم دنیا لباسی را برتن می‌کنند که در آن احساس راحتی کرده و دوست داشته باشند. همانطور که می‎دانید امروزه لباس‎ها، بیشتر از قبل به سمت سادگی می‌روند. در گذشته لباس‎های زنانه دارای تجملات فراوانی بود و برای بانوان تابوهای زیادی در انتخاب پوشش در دنیا وجود داشت. اما هر چه در دوران حاضر پیش می‎رویم این تابوها از بین رفته و زنان نیز به راحتی و بدون هرگونه اجباری می‎توانند استایل زنانه منحصر به خودشان را انتخاب کرده و لباسی را بر تن کنند که دوستش دارند.

می‎توان گفت پیدایش صنعت مد و لباس درست از زمانی که اولین لباس‎ها دوخته شد، ایجاد گشته و حتی در دیوار نوشته‌های قدیم نیز می‎توانید لزوم توجه به لباس را مشاهده کنید. به مراتب به هر میزان به دنیای امروز نزدیک می‎شویم اهمیت توجه به دنیای مد بیشتر می‎گردد.

در هر دهه از دنیای مد در استایل زنانه تغییرات خاصی ایجاد شده و با توجه به هر زمانی شما سبکی جدید در هر دوره مشاهده خواهید کرد. در ادامه این مقاله آسو استایل قصد داریم شما را با استایل بانوان در طول تاریخ آشنا نماییم.

نگاهی به استایل بانوان در گذر زمان

دنیای مد تحت تاثیر فرانسه (1900-1910):

انواع مدل لباس زنانهدر این دوره در کشور پاریس که مهد مد نیز بوده، افراد از تمام کشورهای دنیا به این شهر آمده و شروع به خریداری از کمپانی‌های معروف کردند و طرح‎های معروف آن را در دنیا پخش کردند. در این زمان پررنگ‎ترین لباس زنان، متشکل بود از پیراهن‌های زیبا به همراه کلاه‌هایی که بر روی سر قرار می‌گرفتند. البته لازم به ذکر است در تابستان‌ها، خانم‎های زیبا چترهای آفتابی را در دست داشتند.

سادگی و زیبایی (1910-1920):

در این دوره به مرور سبک مد به سمت سادگی بیشتری رفته است. در این دوره دامن‌های پف دار زنان کنار رفته و لباس‎ها راحتی بیشتری را به خود گرفته‌اند. در این دوره شلوارهای گشاد و رنگ‎های تند و لباس‌هایی به سبک کیمونوهای جذاب در کنار کلاه‌هایی بزرگ و کارشده وارد استایل بانوان گردید.

گرایش به استایل راحت (1920-1930):

لباس راحت زنانه این دوره را می‎توان زمان شکوه فرانسه نام‎گذاری کرد. در این دوره زنان پوششی به راحتی لباس آقایان در لباس‌هایی خود پیدا کرده و البته پارچه‌های کشباف در انواع لباس‎های زنانه وارد گردید که زیبایی خاصی به لباس‌های آن زمان بخشیده بود.

آغاز استایل زنانه (1930-1940):

در این زمان لباس‎ها سبکی زنانه‎تر به خود گرفته و دامن‎های زنان بلند بوده و تا پایین پا ادامه داشت. بعد از آن در این دوره استایل‌های ورزشی زنانه وارد دنیای لباس زنانه گشت.

محبوبیت لباس‌های تابستانی (1940-1950):

انواع لباس تابستانه در این دوره یقه‎های لباس زنانه کمی تغییر کرده و بازتر شده و طراحان مد تلاش کردند باریکی کمر زنان را بیشتر نشان دهند. در این دوره لباس‎های تابستانی محبوبیت زیادی پیدا کرده بود.

ورود رنگ‌های خنثی به استایل زنانه (1950-1960):

در این دوره بسیاری از مردم همچنان از سبک‌های دوره قبل استفاده می‎کردند و خانم‎ها اغلب در لباس‎های زنانه خود دوستدار کت‌های گشاد، کلاه، دستکش و کفش پاشنه کوتاه بودند و در استایل زنانه خود از آن‎ها استفاده می‌کردند. رنگ‌های خنثی در این دوره توجه خانم‌ها را به خود جلب کرده بود.

ورود به دنیای لباس‌های رنگارنگ (1960-1970):

لباس رنگارنگ زنانه در این دوره دنیای مد به سمتی رفت که هر کس هر طور مایل بود لباس بر تن می‎کرد. خانم‎ها در استایل خود از  لباس‎های بازتر و عریان‎تر از قبل در جامعه ظاهر شدند و سبک‌هایی با رنگ‎های شاد در لباس‎های بانوان ظهور پیدا کرده بود.  

دنیای تونیک‎ها (1970-1980):

در این دوره لباس‎های زنانه به سمت تونیک‌های طرحدار و گلدار رفته و می‎توان گفت در این دوره از صنعت مد، لباس‎های زنانه و مردانه نسبتا به هم شبیه گشته بودند. آستین‌های پفی در کنار شلوار گشاد نیز بار دیگر در استایل‌های زنانه تجلی پیدا کرده بود و مورد استفاده قرار گرفته بود.

شلوارهای استرچ وارد میدان شدند (1980-1990):

لباس‎های سرهمی برای استایل زنان در این دوره بسیار محبوب شده بود. به دلیل محبوبیت ورزش‌های رقص و ایروبیک در آن زمان شلوار‎های استرچ به همراه هدبندهای پهن نیز جزیی از استایل زنانه قرار گرفت.

ظهور لباس‎های جین (1990-2000):

انواع لباس جین زنانه در تمام دنیا استایل زنانه به سمتی رفت که زنان، لباس‌هایی به یک شکل بر تن می‎کردند و صنعت مد از قانون خاصی دیگر تبعیت نمی‎کرد. در این دوره ساده پوشی در استایل زنان بسیار دیده می‎شد. لباس و شلوار‎های جین در این دوره وارد استایل زنانه گشت. 

کوتاه شدن لباس بانوان (2000-2010):

در این دوره که با کم پوشی آغاز گشت، استایل زنانه ظاهری به نسبت زنانه‌تر به خود گرفته بود. زنان با لباس‎های خود تلاش می‎کردند ظرافت زنانه خود را بیشتر نشان دهند. لباس‎های زنانه کوتاه‌تر شده و لباس‌های زنان از مردان قابل تمایز شده بود. 

دنیای ترندهای جدید استایل زنانه (2010-2020):

مدل لباس زنانه صنعت مد در این ده سال اخیر، شاهد سبک و استایل‎های زنانه متفاوتی بوده است زیرا در این دوره در هر سال، با توجه به ترندهای سالانه سبک جدیدی از استایل زنانه وارد صنعت لباس زنانه شده است. در این دوره بازگشتی به ترندهای دهه‌های 50 تا 80 دیده شد که می‎توانید المان‌های آن دوره به مانند آستین‎های پف‎دار در کنار رنگ‎های پاستلی که یادآور دهه 80 است را مشاهده کنید و از یک طرف در کنار استایل پانک و متال که آن را دهه 90 دیده بودیم، استایل‎هایی را می‎بینیم که ترکیبی از این استایل‎ها می‎باشند. به طور کل در این دهه از صنعت پوشاک زنانه باید گفت: تمامی سبک‎های استایل لباس زنانه ادغام شده و ترکیبات جدیدی را در این دوره ایجاد کرده‎اند. 

در نگاه کلی، دهه 1990 میلادی موسیقی رپ طرفداران زیادی پیدا کرده بود و این علاقه تاثیر زیادی بر پوشش زنانه داشته است. از سویشرت فسفری، تیشرت طرح‎دار، شلوارهای بگ که طرفداران زیادی به خود دیده است، گرفته تا تاپ‌های نیم‌تنه، پیراهن عروسکی، کت چرم زنانه مشکی، لباس‎های پفی و اپل دار، شلوار جین و کفش کانورس در استایل زنانه بسیار محبوب شده بود. البته در این دوره لباس‎های پلنگی و پوست ماری نیز جایگاه خوبی را توانستند پیدا کنند.
در اواخر دهه  90 لباس‎های مردانه در استایل زنانه وارد شد. استایل‌های اداری و پارچه‌های ساده وارد دنیای استایل زنانه گشته بود و زنان توانسته بودند با توجه به سلیقه شخصی خود در پوشش خود انتخاب انجام دهند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *